O Instytucie
Historia Instytutu sięga 1978 roku, kiedy został utworzony Zakład Wychowania Plastycznego, przekształcony w roku 2000 w Instytut Sztuki, a następnie od 2008 roku Wydział Sztuki. Od 2019 roku instytuty wchodzące w skład Wydziału Sztuki kontynuowały swoją działalność jako samodzielne jednostki badawczo-dydaktyczne Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. W 2021 roku dwa największe instytuty – Instytut Grafiki i Wzornictwa oraz Instytut Sztuki Mediów zostały połączone tworząc Instytut Sztuki i Designu.
W Instytucie realizowane są programy naukowo-badawcze i granty; organizowane ogólnopolskie i międzynarodowe konferencje, wystawy, konkury i projekty interdyscyplinarne. Obszar badawczy Instytutu jest bardzo szeroki o obejmuje między innymi: grafikę warsztatową, multimedialną i cyfrową, ilustrację, rysunek, malarstwo, projektowanie graficzne, komunikację wizualną, typografię, wystawiennictwo, wzornictwo, ceramikę, szkło, projektowanie przestrzenni, animację, audio art, fotografię, game dev, multimedia, intermedia, techniki nietypowe, papier i książkę, psychofizjologię widzenia, animację kultury, historię designu, historię grafiki, historię sztuki, sztukę krytyczną, sztukę społeczną, teorię sztuki, poszerzoną rzeczywistość (AR), wirtualną rzeczywistość (VR).
Design (studia pierwszego stopnia stacjonarne)
O kierunku
Kierunek design przygotowuje studentów do wykonywania zawodu projektanta produktu (Product Design – projektowanie przedmiotów codziennego użytku) oraz do podjęcia alternatywnej działalności kreatywnej związanej z szeroko pojętym designem, między innymi z projektowaniem przestrzeni, wnętrz, grafiką użytkową oraz sztuką wizualną. Studia zapewniają wielowymiarowe podejście do dyscypliny projektowej oferując szereg kursów teoretycznych i laboratoryjnych. W ramach kursów teoretycznych realizowane są istotne zagadnienia z zakresu teorii i historii sztuki, designu oraz współczesnych tendencji w projektowaniu. Na kursach praktycznych studenci opanowują i doskonalą umiejętności warsztatowe, zarówno pod względem artystycznym (rysunek, działania wizualne), jak i projektowym. Zdobywają fachową wiedzę dotyczącą zasad ergonomii, metodyki, marketingu produktu, innowacji i nowych technologii, ale również tradycyjnych metod. Nabywają umiejętności sprawnego posługiwania się niezbędnymi w projektowaniu programami do grafiki 2D i 3D. Poznają i wykorzystują zasady projektowania uniwersalnego. Wykonują projekty eksperymentalne, poszukując nowych materiałów i możliwości ich zastosowania w projektowanych obiektach.
Praca po studiach
Kierunek design przygotowuje do podjęcia pracy projektanta wzornictwa zarówno w ramach prowadzenia własnej działalności gospodarczej i projektowania w oparciu o autorskie pomysły projektowe, jak i na stanowisku projektanta w biurach projektowych, a także świadczenia usług projektowych lub pracy w oparciu o model projektant – producent.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Digital design (studia stacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
Digital design to kierunek dla tych, dla których cyfrowa kreacja stanowi naturalną przestrzeń dla twórczej wyobraźni. Kształcimy studentów w procesie łączącym artystyczną ekspresję w obszarze mediów cyfrowych i umiejętność projektowania komunikacji interaktywnej. Nasi studenci zdobywają kompetencje w zakresie projektowania UX/UI, działań multimedialnych, wideo, animacji i efektów specjalnych, tworzenia gier, teledysków, concept art, fotografii, projektowania 3D i komunikacji wizualnej. Nowatorski program i zagadnienia przyczyniają się do rozwoju umiejętności i wiedzy z zakresu nowych technologii, a zaangażowana kadra zawsze zapewni kreatywne zadania. Nasz kierunek jest otwarty na kandydatów o różnych kompetencjach i doświadczeniach. Z tej różnorodności wynika elastyczność programu studiów, umożliwiająca dostosowanie nauczania do indywidualnych predyspozycji studenta, tak by jak najlepiej przygotować przyszłych absolwentów do pracy w branży kreatywnej.
Praca po studiach
W trakcie studiów przygotowujemy studentów i studentki do pracy we współczesnych zawodach kreatywnych, takich jak grafik/czka, artysta/tka multimedialny/a, specjalista/ka w obszarze projektowania identyfikacji wizualnych, projektowania interfejsów, projektowania publikacji. Absolwent/ka uzyskuje wiedzę między innymi w zakresie: UI, UX, multimediów, fotografii, działań intermedialnych, projektowania graficznego, animacji, rysunku. Studia przygotowują i poszerzają wiedzę z zakresu szeroko pojętej kultury i sztuki współczesnej.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Grafika (studia stacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
W ramach studiów łączących tradycję z nowoczesnością kierunek grafika oferuje szeroki wachlarz możliwości. Od nauki klasycznych warsztatowych technik graficznych, takich jak linoryt, techniki metalowe, sitodruk i litografia czy fotograficzne techniki specjalne do współczesnych technik cyfrowych oraz animacji i podstaw multimediów. W toku nauki studenci mogą również rozwijać zdolności kreacyjne i sprawność warsztatową w dziedzinach rysunku, projektowania graficznego, ilustracji, grafiki edytorskiej, fotografii. Studia na kierunku grafika oferują także szeroki zakres wiedzy teoretycznej w dziedzinie historii sztuki, grafiki warsztatowej, fotografii i dizajnu jak również zagadnień związanych z tematyką autopromocji, marketingu sztuki i prawa autorskiego.
Praca po studiach
Absolwenci kierunku grafika są przygotowani do posługiwania się tradycyjnymi i nowoczesnymi środkami przekazu wizualnego w twórczości graficznej i projektowaniu graficznym. Znają klasyczne techniki graficzne oraz współczesne techniki cyfrowe. Posiadają umiejętności z dziedziny ilustracji, fotografii, rysunku, filmu animowanego. Ponadto posiadają interdyscyplinarną wiedzę z zakresu historii sztuki, historii kultury i cywilizacji, estetyki oraz filozofii. Funkcjonują na rynku zawodowych projektantów, są przygotowani do pracy w instytucjach kultury, wydawnictwach, studiach projektowych lub jako freelancerzy w zawodach takich jak projektant graficzny czy ilustrator.
Absolwenci biorą aktywny udział w życiu środowiska artystycznego jako samodzielni artyści lub uczestniczą w grupowych projektach kooperacyjnych i konkursach, realizują wystawy indywidualne i uczestniczą w wystawach zbiorowych. Znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Uzyskany tytuł daje absolwentowi prawo do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Komunikacja wizualna (studia pierwszego stopnia stacjonarne)
O kierunku
Zapraszamy do podjęcia studiów na kierunku komunikacja wizualna, na którym zdobędziecie wiedzę i umiejętności w zakresie twórczego projektowania graficznego. Zagadnienia poruszane w trakcie studiów koncentrują się wokół projektowania dwuwymiarowego (2D) zorientowanego na przekaz treści w obszarach takich jak:
- projektowanie identyfikacji wizualnych,
- projektowanie publikacji,
- projektowanie informacji,
- projektowanie aplikacji i stron internetowych,
- projektowanie opakowań i prezentacji produktów.
Celem studiów jest kształtowanie Waszej indywidualnej postawy twórczej i świadomości projektowej, przygotowując zarazem do pracy zawodowej. Po ukończeniu studiów licencjackich możliwe jest również kontynuowanie nauki na studiach drugiego stopnia.
Praca po studiach
Umiejętności absolwenta/tki kierunku komunikacja wizualna koncentrują się wokół projektowania graficznego.
Absolwent/ka potrafi projektować formy użytkowe takie jak:
- logo i identyfikacje wizualne marek,
- książki, czasopisma, ebooki,
- infografiki, systemy oznaczeń w przestrzeni publicznej,
- aplikacje, strony www,
- opakowania i systemy prezentacji produktów.
Absolwent/ka kierunku komunikacja wizualna potrafi projektować z przeznaczeniem do druku i na ekrany. Projektuje z wykorzystaniem współczesnych cyfrowych narzędzi do tworzenia i przetwarzania obrazu: wektorowych, bitmapowych, wizualizacji 3D. Korzysta z różnorodnych środków wizualnych, w szczególności z obrazów, liter i znaków. Potrafi projektować również formy ruchome i interaktywne. Absolwent/ka posiada umiejętności twórcze: praktyczne i teoretyczne, niezbędne do realizacji autorskich projektów z zakresu komunikacji wizualnej, w których ważny jest zarówno przekaz treści, jak i estetyka. Absolwent/ka posiada wiedzę o przeszłym i aktualnym projektowaniu wizualnym. Zna interdyscyplinarne zagadnienia współczesnej kultury wizualnej związane z praktyką projektową.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Studia nad wizualnością – Visual Studies (studia pierwszego stopnia stacjonarne)
O kierunku
Studia nad wizualnością – Visual Studies to nowy kierunek studiów, którego celem jest zapoznanie osób studiujących z uporządkowaną, interdyscyplinarną refleksją nad obrazem w ujęciu estetycznym (historia sztuki), technologicznym (medioznawstwo), kulturoznawczym (kultura wizualna) i filozoficznym (warunki i metody możliwości interpretacji dzieła sztuki).
Jednym z celów kształcenia na kierunku Studia nad wizualnością – Visual Studies jest przekazanie osobom studiującym umiejętności analizy i interpretacji dzieł zaliczanych do kanonu sztuki polskiej i europejskiej. Zaproponowane przez nas badania nad obrazem zostaną jednak usytuowane w szerszym kontekście badań nad całościową sferą, w której rodzą się wciąż nowe obrazy wzrokowe i dźwiękowe otaczające współczesnego człowieka. Studia nad wizualnością tym różnią się od tradycyjnie uprawianej historii sztuki, że kładą nacisk na kulturowo uwarunkowane teorie i praktyki widzenia oraz poszerzają obszar zainteresowań historii sztuki o design, film, teatr, nowe media i kulturę popularną.
Obszary badawcze studiów nad wizualnością mogą być odkrywane zarówno w ramach krytycznych badań nad historycznymi praktykami patrzenia i obrazowania, jak i w badaniach nad współczesnością. W ramach kierunku kształcimy umiejętność tworzenia tekstów krytycznych i naukowych oraz umiejętność posługiwania się narzędziami badań wizualnych jak film i fotografia. Umiejętność praktycznego zastosowania narzędzi badań wizualnych będzie kształcona w ramach warsztatów prowadzonych przez wybitnych artystów związanych z Instytutem Sztuki i Designu.
Praca po studiach
Obecnie, umiejętność analizy i interpretacji różnorodnych przekazów wizualnych, skierowanych zarówno do elitarnego, jak i do masowego odbiorcy, umożliwia pracę w instytucjach kultury, instytucjach handlu dziełami sztuki, organizacjach pozarządowych, mediach i innych placówkach funkcjonujących w szeroko rozumianym sektorze kultury w charakterze kuratora wystaw i kolekcji, krytyka sztuki, marszanda, edukatora, przewodnika, członka zespołu przygotowującego strategie promocyjne.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Sztuka i media (studia stacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
Studia pierwszego stopnia sztuka i media to kierunek intermedialny, którego celem jest uwrażliwienie młodych twórców na problemy współczesności, a także przygotowanie ich warsztatu i języka do jak najlepszego mówienia o współczesności. Studia umożliwiają studentom swobodę kształtowania własnej drogi artystycznej.
Po ukończeniu pierwszego roku studenci dokonują wyboru pracowni pod kątem własnych zainteresowań artystycznych, kształcących między innymi w zakresie: sztuki krytycznej, działań przestrzennych, multimediów, fotografii narracyjnej, sound artu, działań intermedialnych, projektowania graficznego, animacji, rysunku. Studia wyposażają studentów również w wiedzę z zakresu sztuki współczesnej, która wspomaga twórców w swobodnym poruszaniu się pomiędzy mediami i budowaniu spójnego przekazu artystycznego.
W trakcie studiów studenci realizują również artystyczny projekt zespołowy, który rozwija umiejętności interpersonalne takie jak: współpraca, decyzyjność, odpowiedzialność, zarządzanie czasem. Zajęcia mają charakter warsztatów intermedialnych, prowadzonych przez dwóch specjalistów/artystów, których kompetencje się uzupełniają. Zajęcia prowadzone są przez uznanych artystów i artystki, osoby działające w kraju i za granicą.
Praca po studiach
Studia na kierunku sztuka i media przygotowują studentów do aktywnego funkcjonowania twórczego w złożonym, zmieniającym się dynamicznie świecie, do podejmowania dialogu i rozwijania krytycznej, badawczej postawy, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Studia przygotowują również do pracy w rynku zawodów kreatywnych, wyposażając ich w umiejętności praktyczne z zakresu projektowania graficznego, tworzenia aplikacji internetowych, fotografii, reprodukcji fotograficznej, obróbki audio i wideo, motion graphic.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Program wykładów i warsztatów
9.00–15.00
miejsce: ul. Podbrzezie 3
cogodzinne zwiedzanie budynku (różne kierunki); spotkania/rozmowy (Design, KW, DD, koła naukowe); gra organizowana przez studentów/studentki DD oraz Koło Naukowe 2Immerse; wystawa prac studenckich kierunku komunikacja wizualna w galerii „Lorem Ipsum”; wystawa dydaktyków i dydaktyczek w galerii „Podbrzezie”; warsztaty robienia pinów i kolaży w drukarni (Koło Naukowe Gilotyna)
| Instytut Sztuki i Designu
11.00–13.00
miejsce: ul. Mazowiecka 43, sala 01 (pracownia technik graficznych)
„Tajniki pracy przy wklęsłodruku”
(Doświadczysz magii tego procesu i będziesz mógł własnoręcznie poczuć, jak działa ta fascynująca technika. Pozwól się wciągnąć w świat grafiki.) mgr Paweł Wątroba | Instytut Sztuki i Designu
12.00–14.00
miejsce: ul. Podbrzezie 3, sala 3.3
warsztaty robienia zinów
studentki komunikacji wizualnej | Instytut Sztuki i Designu
DANE KONTAKTOWE
Instytut Sztuki i Designu
Kraków, ul. Podbrzezie 3
telefon 12 662 66 85
insztuki@up.krakow.pl