O Instytucie
Instytut Filologii Polskiej oferuje cztery kierunki studiów: filologię polską (ze specjalnościami), kulturoznawstwo i wiedzę o mediach, Media Content & Creative Writing, biolingwistykę z komunikacją kliniczną. Każdy kierunek to kilkadziesiąt różnorodnych kursów, umożliwiających zdobycie kompetencji cenionych w branżach kreatywnych. Nasi absolwenci i absolwentki znajdują zatrudnienie w systemie edukacji, usługach publicznych, wydawnictwach, agencjach reklamowych, instytucjach kultury, mediach, przemyśle i biznesie. Studia w Instytucie Filologii Polskiej umożliwiają nabycie umiejętności analitycznych i krytycznych, budują wszechstronność intelektualną i wrażliwość wielokulturową, szczególnie cenioną w XXI wieku.
Wierzymy, że edukacja i kultura są siłami napędowymi wydarzeń społecznych i politycznych. Kadra Instytutu Filologii Polskiej to uznani na arenie międzynarodowej literaturoznawcy, językoznawcy, krytycy sztuki, filmoznawcy, dydaktycy, kulturoznawcy i medioznawcy. Aktywne badania naszych pracowników stanowią podstawę kształcenia, co przekłada się na innowacyjne programy studiów, uwzględniające między innymi zajęcia wykładowe, konwersatoria, warsztaty i lektoraty języków obcych. W ramach praktyk studenckich i wizyt studyjnych współpracujemy ze szkołami, gabinetami logopedycznymi, instytucjami kultury i lokalnymi mediami, dzięki czemu nasi absolwenci i absolwentki mają stały kontakt z rynkiem pracy. Motywujemy do działalności w organizacjach studenckich, do wyjazdów zagranicznych i korzystania z usług doradztwa zawodowego.
Filologia polska (studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
Studia licencjackie to pierwszy krok do uzyskania wyższego wykształcenia. Na kierunku filologia polska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, w roku akademickim 2024/2025 będą prowadzone dwie specjalności. Każda realizuje odpowiednio sprofilowany program kształcenia.
Praca po studiach
- specjalność nauczycielska (polonistyczna) – absolwent/ka jest przygotowany/a – dzięki realizacji zajęć bloku kształcenia psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego – do pogłębiania wiedzy i poszerzania kompetencji pedagogiczno-dydaktycznych na studiach drugiego stopnia, których ukończenie pozwoli uzyskać pełne uprawnienia nauczycielskie.
- specjalność edytorstwo i komunikacja medialna – absolwent/ka jest przygotowany/a do wykonywania zawodów związanych z branżą medialną, komunikacją publiczną i działalnością wydawniczą; posiada umiejętności niezbędne do tworzenia różnorodnych tekstów i ich krytycznej analizy; studia przygotowują do pracy w agencjach content marketingowych (jako content manager i/lub copywriter), w wydawnictwach książkowych, portalach internetowych, redakcjach czasopism, agencjach reklamowych i marketingowych (na przykład na stanowisku redaktora wydawniczego oraz korektora – proofreadera); a także w innych zawodach wymagających kreatywności oraz umiejętności tworzenia treści; absolwenci specjalności potrafią projektować różnego typu publikacje w profesjonalnych programach komputerowych, posiadają wiedzę na temat rynku wydawniczego i działalności poligraficznej, dzięki czemu mogą się zajmować koordynacją procesu wydawniczego; praktyki zawodowe odbywają w redakcjach czasopism, portali internetowych, radiu lub telewizji; absolwenci/ki są również przygotowywani do pogłębiania wiedzy na studiach drugiego stopnia.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Kulturoznawstwo i wiedza o mediach (studia stacjonarne i niestacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
Studia licencjackie na kierunku kulturoznawstwo i wiedza o mediach umożliwiają zdobycie ogólnego wykształcenia humanistycznego i podstawowej wiedzy z zakresu literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Program studiów obejmuje przedmioty z zakresu wiedzy o literaturze, kulturze, mediach, sztuce, filmie, reklamie, instytucjach kultury. Ukończenie studiów pierwszego stopnia i uzyskanie tytułu licencjata daje możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Lingwistyka kliniczna (studia stacjonarne pierwszego stopnia)
O kierunku
Studia licencjackie lingwistyka kliniczna charakteryzują się ujednoliceniem treści kształcenia z zakresu fizjologii, neurofizjologii, patenurofizjologii procesów mownych, audiofizjologii i patoaudiofizjologii mowy, zaburzeń komunikacji językowej, onto-, geronto-, schizo-, tanato-, aksjo-, psycho- i neurolingwistyki. Dzięki temu ich absolwent jest przygotowany do realizowania działań zawodowych z obszaru lingwistyki klinicznej, tj. lingwistyki stosowanej analizującej, opisującej i interpretującej biolingwistyczne uwarunkowania rozwoju, zaburzeń i regresji mowy. Z kolei posiadając rozległą wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i nauki o języku oraz o komunikacji, szczególnie w zakresie takich przedmiotów i subdyscyplin szczegółowych, jak: fonetyka, morfologia, składnia, semantyka, pragmatyka, gramatyka umysłu, ortoepia, paleolingwistyka, zoosemiotyka i komunikacja międzykulturowa oraz międzygatunkowa, językoznawstwo ogólne, może podejmować działania zawodowe i poznawcze z zakresu językoznawstwa jako dyscypliny naukowej. Dzięki wiedzy i umiejętnościom z zakresu komunikacji społecznej, retoryki, lingwistyki mentalnej, komunikacji klinicznej, dyskursu maladycznego i biblioterapii, psychologii, w tym klinicznej oraz emisji głosu, wie i potrafi oddziaływać słowem na osobę komunikacyjnie nienormatywną, chorą, cierpiącą, potrzebującą pomocy.
Praca po studiach
Absolwent studiów posiada ogólną wiedzę humanistyczną i lingwistyczną, przy zaawansowanych kompetencjach z zakresu językoznawstwa stosowanego, w szczególności dotyczącą biologicznych determinant rozwoju i zaburzeń mowy. Zdobyte kompetencje i sprawności umożliwiają absolwentowi zatrudnienie na stanowiskach wykorzystujących inter- i transdyscyplinarność lingwistyki klinicznej, głównie w zakresie unifikowania wiedzy humanistycznej z biologiczną i medyczną oraz jej aplikowania. W szczególności w:
- Instytucjach, centrach, laboratoriach zajmujących się tworzeniem korpusów mowy i tekstów; dostępem, interpretacją, rozumieniem informacji, rozpoznawaniem mowy, przetwarzaniem mowy;
- Publicznych i niepublicznych instytucjach, zakładach leczniczych, wykorzystujących wiedzę lingwistyczną do rozwiązywania problemów audiologicznych, patoneurolingwistycznych, foniatrycznych;
- Publicznych i niepublicznych placówkach edukacyjnych, terapeutycznych i instytucjach szkoleniowych kładących nacisk na edukację przyjazną mózgowi ucznia i wykorzystujących strategie neurodydaktyczne oraz osiągnięcia neurolingwistyki edukacyjnej;
- Instytucjach szkoleniowych, fundacjach, stowarzyszeniach zajmujących się skuteczną komunikacją;
- Firmach i ośrodkach zajmujących się zarządzaniem informacją, analizą i prezentacją danych, neuromarketingiem;
- Firmach medycznych dystrybuujących usługi, towary, produkty;
- Przedsiębiorstwach produkujących i dystrybuujących rozwiązania technologiczne i informatyczne wspomagające komunikację językową, parajęzykową i pozajęzykową lub pełniących funkcję tzw. protez mowy;
- Służbach i instytucjach społecznych, których zakres działań obejmuje zagadnienia wiążące się z komunikacją, na przykład w centrach informacyjnych, biurach obsługi interesantów;
- Wydawnictwach oferujących pomoce dydaktyczno-terapeutyczne wspomagające komunikację i/lub pomagające niwelować skutki zaburzeń komunikacji.
Kryteria przyjęć, terminarz rekrutacyjny
Program wykładów i warsztatów
10.00–11.45
miejsce ul. Podchorążych 2, sala 539
Pokazowa lekcja języka polskiego jako obcego z udziałem studentów z zagranicy
| Instytut Filologii Polskiej
DANE KONTAKTOWE
Instytut Filologii Polskiej
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 563
telefon 12 662 61 44
polon@uken.krakow.pl